NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُحَمَّدِ
بْنِ يَحْيَى
أَبُو
مُحَمَّدٍ
حَدَّثَنَا
عَلِيُّ بْنُ
الْحَسَنِ
أَخْبَرَنِي
الْحُسَيْنُ
بْنُ وَاقِدٍ
حَدَّثَنَا
مَرْوَانُ
يَعْنِي
ابْنَ
سَالِمٍ
الْمُقَفَّعَ
قَالَ
رَأَيْتُ
ابْنَ عُمَرَ
يَقْبِضُ
عَلَى
لِحْيَتِهِ
فَيَقْطَعُ
مَا زَادَ
عَلَى
الْكَفِّ
وَقَالَ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا
أَفْطَرَ
قَالَ ذَهَبَ
الظَّمَأُ
وَابْتَلَّتْ
الْعُرُوقُ
وَثَبَتَ
الْأَجْرُ
إِنْ شَاءَ
اللَّهُ
Mervân b. Salim el-Mukaffa'dan
demiştirki;
İbn Ömer (r.a.) sakalını
avuçlar, avucundan artan kısmı keserdi; O şöyle dedi;
"Rasûlullah
(s.a.v.) iftar ettiği zaman, "susuzluk gitti, damarlar nemlendi ve
inşallah ecir hâsıl oldu" buyurdu.
İzah:
Dârekutnî, Sünen, II,
185; Hakim, el-Müstedrek I, 422; Beyhakî, es-Sünenü'l-kübra, IV, 239.
el-Mukaffa:
Tâbiûndandır. İbn Hıbban; kendisini güvenilir râvîler arasında zikretmiştir.
Mervân'ın, İbn Ömer
(r.a.)'ın sakalını kestiğini ta'rîf etmesi, kendisinin tâbiûndan olduğuna işaret
içindir.
tbn Ömer'in sakalını
kesişi, ya hacda veya umrede olmuştur. Nitekim Buhârî'de: "İbn Ömer
haccettiği veya umre yaptığı zaman sakilini avuçlar ve artanı alırdı"
şeklinde bir rivayet vardır.
Hadîs-i şeriften, Hz.
Peygamber'in yukarıdaki sözleri, iftarını açtıktan sonra söylediği
anlaşılmaktadır. Hz. Peygamber son olarak "inşallah ecir sabit oldu,"
buyurmuştur. "İnşallah" demesi ya teberrük içindir veya ümmetinin
orucuna nisbetledir. Çünkü Hz. Peygamber'den başkalarına, oruçlarına mukabil
ecrin verilip verilmeyeceği Cenâb-ı Allah'ın dilemesine bağlıdır. Allah'ın
orucu kabul edip etmeyeceği bilinemez. Ama Hz. Peygamber'in orucunun makbul
olduğu kesindir.
Hadîs-i şerîfte, iftar
ederken yukarıdaki sözleri söylemenin meşru' olduğuna delâlet vardır. Herhalde
bu, meşakketin sona ermesi nimetine ve sevabın kazanılmasına şükürdür. Bu
hadîs; iftar duası ile ilgili değildir. Hz. Peygamber'in iftar esnasında
söylediği bir sözün anlatılmasıdır. İftar duası, bundan sonraki hadîsde
gelecektir.